Begraafplaats algemeen

De begraafplaats bij de Hervormde kerk van Capelle.

Naast de kerk van de Hervormde Gemeente van ’s Grevelduin- en Vrijhoeve-Capelle, in de volksmond de Capelse kerk, ligt de begraafplaats van deze gemeente.
Samen met de monumentale kerk is deze begraafplaats een getuige van meer dan 400 jaar reformatie in de Langstraat.

De kerk is in 1750 gebouwd als vervanger van een nog ouder gebouw wat meer in noordelijke richting heeft gestaan. Dat er al veel langer wordt begraven bewijzen de grafstenen die binnen in de kerk aanwezig zijn. Al vele eeuwen worden de overleden dus op deze plaats begraven in verbondenheid met de voorgaande generaties en het nabijgelegen kerkgebouw.

Door de toename van het aantal bewoners van Capelle en Vrijhoeve begon de begraafplaats in de jaren 30 van de vorige eeuw vol te raken. Men heeft toen een begraafplaats aangelegd aan de Heistraat in Sprang-Capelle waar sinds 1941 wordt begraven. Deze begraafplaats wordt door de Gemeente Waalwijk beheerd. Door deze ontwikkeling nam het aantal begrafenissen bij de kerk van Capelle af.  In de jaren ’80 zijn de laatste begrafenissen geweest en daarna is een periode van stilte aangebroken. Het reguliere onderhoud kon niet voorkomen dat de grafmonumenten in verval raakten en de groenopstand werd veel te massaal.

Door het College van Kerkrentmeesters is in 2012 daarom het plan opgevat om de begraafplaats opnieuw in gebruik te gaan nemen. Op een gemeenteavond is dit voorgelegd aan de leden van de kerkelijke gemeente en met hun instemming is e.e.a. in gang gezet. Allereerst is een groot gedeelte van de bomen en struiken gerooid en de hoge bomen rond de begraafplaats zijn gesnoeid. Vervolgens is een traject ingezet om in overleg met nabestaanden een gedeelte van de begraafplaats opnieuw in te richten. Na een jaar van publicatie en voorbereiding zijn de werkzaamheden in 2014 aangevangen. Er is voor gekozen om het gedeelte van de begraafplaats waar de grafkelders liggen en de meeste grafmonumenten staan ongemoeid te laten. Mede ook omdat dit goed aansluit bij de monumentale status van het kerkgebouw.

De grafstenen die nog (gedeeltelijk) verplaatst konden worden, zijn verplaatst naar een gedeelte waar nog geen grafstenen stonden. Daarmee kwam een behoorlijk gedeelte van de begraafplaats vrij, ongeveer 110 stuks graven, welke opnieuw kunnen worden gebruikt. Er is een verhard en rondgaand looppad van gebakken klinkers aangebracht en ook een informatiebord. Het betreffende grafvak is ingezaaid en voorzien van nummering.

Met al deze activiteiten is het begraven bij de Capelse kerk weer mogelijk geworden!!

Voor meer informatie over de voorwaarden en tarieven verwijzen wij u naar verdere informatie op deze website: reglement inclusief de tarieven en enkele rekenvoorbeelden.

Voor vragen kunt u contact opnemen met de beheerders:

Begraafplaats.kerk.bloei

Hieronder vindt u een overzicht van de bestaande (nieuwe) situatie.

nieuwe situatie